1. Informacje ogólne.

Zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg, wymaga odpłatnego zezwolenia wydawanego w drodze decyzji administracyjnej przez zarząd dróg. Uzyskanie zezwolenia dotyczy, poza innymi przypadkami, zajęcia pasa drogowego w celu prowadzenia robót związanych z budową, przebudową oraz remontem zjazdu. Przy czym zajęcie pasa drogowego przez okres krótszy niż 24 godziny jest traktowane jak zajęcie pasa drogowego przez 1 dzień.

  1. Podmiot uprawniony do składania wniosku:
    • inwestor, tj. właściciel lub użytkownik nieruchomości przyległych do drogi,
    • wykonawca umocowany pełnomocnictwem inwestora.
  1. Wymagane dokumenty:
  1. wniosek >> pobierz
  2. aktualna mapa sytuacyjno-wysokościowa w skali 1:500 lub 1:1000 – oryginalna lub poświadczona „za zgodność z oryginałem” przez projektanta lub inwestora – obejmująca obszar pasa drogowego, przy którym planowana jest inwestycja, z zaznaczeniem:
    • np. kolorem zielonym granic pasa drogowego i zapisem o treści „granice pasa drogowego” umieszczonym obok zaznaczenia lub w stworzonej legendzie,
    • dowolnym kolorem lokalizację zjazdu z podaniem wymiarów zajęcia pasa drogowego umożliwiającego prowadzenie robót,
Uwaga: Mapa sytuacyjno-wysokościowa w skali 1:500 lub 1:1000 do pobrania
w Wydziale Geodezji i Gospodarki Gruntami Starostwa Powiatowego w Giżycku,
ul. Wyzwolenia 2 (mapa z czerwoną pieczęcią geodezyjną).

Mapa powinna odzwierciedlać aktualny w chwili prowadzenia przez organ postępowania stan faktyczny i prawny nieruchomości zlokalizowanej w analizowanym obszarze. Kopia mapy powinna być opatrzona pieczęciami i podpisami organu prowadzącego zasób informacyjny, w którym znajduje się oryginał tego dokumentu. W przypadku map utworzonych elektronicznie z wykorzystaniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego należy podać na dokumencie identyfikator ewidencyjny materiału zasobu – oznaczenie KERG,

  1. harmonogram robót w przypadku etapowego prowadzenia robót,
  2. zatwierdzony >>projekt czasowej organizacji ruchu (po kliknięciu przejście do punktu 10 o organizacji ruchu – źródło: bloki tematyczne z wnioskami do pobrania) , jeżeli zajęcie pasa drogowego wpływa na ruch drogowy lub ogranicza widoczność na drodze albo powoduje wprowadzenie zmian w istniejącej organizacji ruchu pojazdów lub pieszych,
  3. plan sytuacyjny w skali 1:10 000 lub 1:25 000 z zaznaczeniem zajmowanego odcinka pasa drogowego oraz informację o sposobie zabezpieczenia robót, jeżeli nie jest wymagany projekt organizacji ruchu,
  4. oświadczenie o:
    • posiadaniu ważnego pozwolenia na budowę obiektu umieszczanego w pasie drogowym

    lub

    • zgłoszeniu budowy lub prowadzonych robót właściwemu organowi administracji architektoniczno – budowlanej

    lub

    • zamiarze budowy przyłączy elektroenergetycznych, wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych, cieplnych i telekomunikacyjnych, dla których sporządzono plan sytuacyjny na kopii aktualnej mapy zasadniczej lub mapy jednostkowej przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego
  1. pełnomocnictwo w oryginale lub notarialnie poświadczony odpis pełnomocnictwa, upoważniające do występowania w imieniu i na rzecz inwestora,
  2. opłata skarbowa w wysokości 17,00 zł od każdego złożonego pełnomocnictwa,
Uwaga: Opłatę skarbową należy uiścić w właściwym urzędzie, tj. w urzędzie Gminy Giżycko, 11-500 Giżycko ul. Mickiewicza 33.
  1. na żądanie organu, inne niezbędne dokumenty, które przyczynią się do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego i tym samym trafnego rozpatrzenia sprawy.
  1. Miejsce składania dokumentów:

Wniosek w sprawie uzyskania zezwolenia należy złożyć w Zarządzie Dróg Powiatowych w Giżycku, 11-500 Giżycko ul. Węgorzewska 4; w dniach od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 15:00.

  1. Rozpoznanie wniosku:

Poszczególne sprawy rozpatrywane są w poniższych terminach, przy czym dany termin zostanie zachowany wyłącznie, gdy wniosek spełnia wszystkie wymogi formalne:

  1. sprawy nie wymagające postępowania wyjaśniającego lub uzupełniającego rozpatrywane są niezwłocznie, tj. w terminie do 14 dni,
  2. sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego, nie później niż w ciągu miesiąca,
  3. sprawy szczególnie skomplikowane, nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku.

Do powyższych terminów, nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu rozpatrującego sprawę.

Uwaga: W przypadku, gdy podczas prowadzenia robót wymagany jest projekt organizacji ruchu, termin zajęcia pasa drogowego może nastąpić nie wcześniej niż po upływie co najmniej 7 dni od zawiadomienia organu zarządzającego ruchem, zarządu drogi oraz właściwego komendanta Policji, o zmianie stałej organizacji ruchu w miejscu przyszłych robót.

Ponadto informuje się, iż termin zajęcia pasa drogowego jest wyłącznie terminem proponowanym i w żaden sposób nie zobowiązuje Zarządu Dróg Powiatowych do wydania zezwolenia na prowadzenie robót w wskazanym we wniosku terminie. Za koniec okresu zajęcia pasa drogowego uważa się dzień przywrócenia go do stanu poprzedniego i zgłoszenia gotowości jego odbioru.

  1. Rozstrzygnięcie sprawy:

Rozstrzygnięcie sprawy następuje w drodze decyzji administracyjnej, która określa w szczególności:

  1. imię i nazwisko oraz adres lub nazwę i siedzibę podmiotu występującego o zajęcie pasa drogowego,
  2. cel zajęcia pasa drogowego,
  3. powierzchnię zajmowanego pasa drogowego,
  4. okres zajęcia pasa drogowego,
  5. wysokość opłaty za zajęcie pasa drogowego oraz sposób jej uiszczenia,
  6. warunki przywrócenia pasa drogowego do poprzedniego stanu użyteczności.
Uwaga: Zajęcie pasa drogowego może nastąpić wyłącznie po odebraniu zezwolenia
lub doręczeniu go przez organ właściwemu podmiotowi.

  1. Tryb odwoławczy:

Od decyzji przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Zarządu Dróg Powiatowych w Giżycku, w terminie 14 dni od doręczenia.

  1. Podstawa prawna:
  • ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r., 460 ze zm.),
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (Dz. U. Nr 140, poz. 1481 ze zm.),
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: U. z 2013 r. poz. 267 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem ( U. 2003 Nr 177, poz. 1729 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 5 września 2013 r. w sprawie organizacji i trybu prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (Dz. U. 2013 r. poz. 1183),
  • ustawa z dnia 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie (tekst jedn.: Dz. U. 2014 r. poz. 164 ze zm.),
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn.: Dz. U. 2015 r. poz. 783 ze zm.).