TRYB POWOŁANIA ZARZĄDU DRÓG POWIATOWYCH
W GIŻYCKU
- Zarząd Dróg Powiatowych w Giżycku zwany dalej ZDP jest powiatową jednostką organizacyjną utworzoną w trybie i na warunkach określonych Uchwałą Nr III /6/98 Rady Powiatu Giżyckiego z dnia 15 grudnia 1998 roku.
- ZDP jest jednostką budżetową, którego wydatki pokrywane są z budżetu Powiatu Giżyckiego w ramach środków przeznaczonych na dany rok na zarządzanie, utrzymanie, przebudowę oraz budowę dróg i mostów powiatowych.
- Nadzór nad ZDP sprawuje Zarząd Powiatu.
SIEDZIBA ZARZĄDU DRÓG POWIATOWYCH W GIŻYCKU
Kierownictwo oraz komórki administracyjno-techniczne ZDP mieszczą się w Giżycku przy ul. Węgorzewskiej 4.
Obwód Drogowy mieści się w Giżycku przy ul. Suwalskiej 19.
PRZEDMIOT DZIAŁANIA ZARZĄDU DRÓG POWIATOWYCH
W GIŻYCKU
- ZDP wykonuje obowiązki zarządcy drogi tj. Zarządu Powiatu Giżyckiego w zakresie dróg powiatowych zgodnie z zarządzeniami, wytycznymi oraz przepisami prawa.
- Przedmiotem działania ZDP w odniesieniu do dróg powiatowych jest:
1) opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej oraz bieżące informowanie o tych planach organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
2) opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich;
3) pełnienie funkcji inwestora;
4) utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą;
5) realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu;
6) przygotowanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju;
7) koordynacja robót w pasie drogowym;
8) wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i zjazdy z dróg oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych;
9) wydawanie zezwoleń na przejazdy po drogach publicznych pojazdów nienormatywnych oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych;
10) prowadzenie ewidencji dróg, obiektów mostowych i przepustów oraz udostępnianie ich na żądanie uprawnionym organom;
11) sporządzanie informacji o drogach publicznych oraz przekazywanie ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad;
12) przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego;
13) wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających;
14) przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników;
15) przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg;
16) wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i drogowych obiektów inżynierskich dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów drogami różnej kategorii, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia;
17) dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego;
18) utrzymywanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów;
19) przygotowanie dokumentacji do nabywania nieruchomości pod pasy drogowe dróg publicznych i gospodarowanie nimi w ramach posiadanego prawa do tych nieruchomości;
20) przygotowanie dokumentacji do nabywania nieruchomości innych niż wymienione w pkt 19 na potrzeby zarządzania drogami i gospodarowanie nimi w ramach posiadanego do nich prawa,
21) budowa, przebudowa, remont i utrzymanie:
– parkingów przeznaczonych dla postoju pojazdów wykonujących przewozy drogowe, wynikającego z konieczności przestrzegania przepisów o czasie prowadzenia pojazdów oraz przepisów
o ograniczeniach i zakazach ruchu drogowego;
– miejsc wykonywania kontroli ruchu i transportu drogowego, przeznaczonych w szczególności do ważenia pojazdów. - ZDP zadania wymienione w pkt 2 realizuje samodzielnie, w ramach robót zlecanych innym podmiotom gospodarczym lub w ramach zawartych porozumień z innymi jednostkami samorządowymi i państwowymi.
OBSZAR DZIAŁANIA
ZARZĄDU DRÓG POWIATOWYCH W GIŻYCKU
- ZDP wykonuje zadania określone w § 3 w stosunku do dróg powiatowych w granicach administracyjnych Powiatu Giżyckiego
- Zasięg działania ZDP obejmuje miasta i gminy:
1) miasto Giżycko;
2) gmina Giżycko;
3) gmina Kruklanki;
4) gmina Miłki;
5) gmina Ryn;
6) gmina Wydminy.
GOSPODAROWANIE ŚRODKAMI FINANSOWYMI
- Nadzór nad polityką finansową ZDP sprawuje Zarząd Powiatu.
- Gospodarka finansowa ZDP jako jednostki budżetowej powiązana jest z budżetem powiatu, według zasady brutto, co się wyraża tym, że środki na wydatki związane z działalnością Zarządu Dróg przekazywane są z budżetu powiatu do wysokości zatwierdzonej w rocznym planie wydatków, zaś pobrane dochody odprowadzane są na rachunek dochodów powiatu.
- Podstawą gospodarki finansowej ZDP jest plan finansowy wydatków budżetowych. Podstawą do opracowania projektu planu finansowego są informacje otrzymane od Zarządu Powiatu w Giżycku o kwotach wydatków budżetowych.
- Plan finansowy zatwierdza Zarząd Powiatu.
- Zmiany w zatwierdzonym planie finansowym w zakresie wydatków dokonywane są przez Zarządu Powiatu na wniosek Dyrektora ZDP. Dyrektor ZDP może dokonywać zmian w planach finansowych w obrębie jednego paragrafu. Nie dotyczy to zadań inwestycyjnych i wynagrodzeń.
- Plan finansowy ZDP opracowywany jest na okres jednego roku.
- W zakresie finansowych rozliczeń i sprawozdawczości ZDP współdziała z Wydziałem Finansowym Starostwa Powiatowego.
KIEROWNICTWO
ZARZĄDU DRÓG POWIATOWYCH W GIŻYCKU
- Na czele ZDP stoi Dyrektor, który ma do pomocy Zastępcę Dyrektora. Podział kompetencji i czynności pomiędzy Dyrektorem i Zastępcą ustala Dyrektor.
- Dyrektor kieruje pracą całej jednostki, określa i formułuje politykę, strategię działań, cele główne oraz planuje i koordynuje działania jednostki zgodnie z ukierunkowaniem określonym przez organ założycielski. Odpowiada za całokształt działalności ZDP.
- W razie nieobecności Dyrektora zastępuje go Zastępca Dyrektora, na którego przechodzą wówczas wszystkie prawa i obowiązki oraz odpowiedzialność Dyrektora, w tym w zakresie gospodarki finansowej jednostki do wysokości planów finansowych ZDP.
- Zastępca Dyrektora kieruje podporządkowanymi mu komórkami zajmującymi się utrzymaniem dróg; planuje i koordynuje działania tych komórek, wykorzystując konsultacje z Dyrektorem
i innymi kierownikami komórek. Odpowiada za działalność podporządkowanych mu komórek. - Główny Księgowy nadzoruje gospodarkę finansową zarządu, odpowiada za realizację budżetu zgodnie z obowiązującymi przepisami i uchwałami.
ORGANIZACJA
ZARZĄDU DRÓG POWIATOWYCH W GIŻYCKU
- Strukturę ZDP stanowią następujące komórki organizacyjne:
1) Sekcja finansowo-administracyjna
2) Sekcja budowy dróg i mostów;
3) Sekcja utrzymania dróg i mostów;
4) Zespół ds. uzgodnień;
5) Obwód drogowy. - Sekcjami i Zespołem kierują Kierownicy, na zasadzie jednoosobowego kierownictwa i odpowiedzialności za wyniki pracy sekcji/zespołu.
- Kierownik Sekcji/Zespołu powierza w uzgodnieniu z Dyrektorem zastępstwo na czas swojej nieobecności jednemu z podległych mu pracowników.
- Obwodem Drogowym kieruje Dyspozytor Obwodu, który podlega bezpośrednio Zastępcy Dyrektora. Dyspozytor organizuje, nadzoruje wykonanie zadań rzeczowych i wykorzystanie środków materiałowo-sprzętowych.
ZADANIA I OBOWIĄZKI WSPÓLNE DLA KIEROWNIKÓW
KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
- Do podstawowych obowiązków Kierowników komórek należy:
1) kierowanie komórką w oparciu o zasadę racjonalnej organizacji pracy;
2) dokonywanie szczegółowego podziału zadań i odpowiedzialności pomiędzy pracowników;
3) współdziałanie z pozostałymi komórkami w zakresie realizacji zadań;
4) opracowywanie i przedkładanie sprawozdań i analiz w zakresie realizowanych zadań;
5) egzekwowanie przestrzegania przez pracowników Regulaminu Pracy i obowiązujących przepisów o dyscyplinie pracy i warunkach bhp i p.poż,;
6) rozpatrywanie skarg i wniosków w sprawach należących do właściwości rzeczowej komórki;
7) stosowanie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych przy realizacji zadań;
8) dbanie o mienie jednostki i egzekwowanie tego od podległych pracowników. - Kierownicy są odpowiedzialni za działalność komórek, którymi kierują, a w szczególności za:
1) właściwą organizację pracy komórki;
2) terminowe wykonywanie zadań zgodnie z obowiązującymi przepisami;
3) przestrzeganie dyscypliny pracy przez kierowanych pracowników;
4) zgłaszanie wniosków o aktualizację regulaminu organizacyjnego i innych zarządzeń wewnętrznych;
5) prawidłowe i celowe podejmowanie decyzji;
6) racjonalne gospodarowanie mieniem i sprzętem jednostki;
7) zapewnienie ochrony przetwarzanych danych osobowych stosownie do obowiązujących przepisów;
8) zabezpieczenie i archiwizowanie danych gromadzonych w pamięci komputerów. - Kierownicy komórek uprawnieni są do:
1) dokonywania podziału zadań pomiędzy stanowiska pracy;
2) wydawania poleceń służbowych podległym pracownikom;
3) kontrolowania sposobu wykonywania zadań i poleceń służbowych przez pracowników;
4) wnioskowania o nawiązanie, zmianę i rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem komórki;
5) wnioskowanie w sprawie przeszeregowań, wyróżnień, a także stosowania kar porządkowych wobec pracowników komórki. - Pracownicy ZDP:
1) są zobowiązani wykonywać swoje zadania i obowiązki zgodnie z przepisami prawa, sumiennie, sprawnie i bezstronnie;
2) prowadzą sprawy zgodnie z podziałem czynności oraz poleceniem służbowym przełożonego;
3) dbają o mienie i sprzęt jednostki oraz racjonalnie go wykorzystują;
4) w czasie nieobecności pracownika jego zadania i obowiązki wykonuje inny pracownik, zgodnie z zapisami w zakresach obowiązków lub wyznaczony przez bezpośredniego przełożonego.
PODSTAWOWE ZAKRESY DZIAŁANIA KOMÓREK ZARZĄDU
1. Sekcja finansowo-administracyjna
Zajmuje się obsługą finansowo-księgową i zamówieniami publicznymi ZDP. Prowadzi sprawy związane z zaopatrzeniem obwodu drogowego w materiały, sprzęt i środki transportowe. Zapewnia właściwe funkcjonowanie zaplecza administracyjnego ZDP. Prowadzi sprawy kadrowe oraz związane z obrona cywilną. Sporządza sprawozdania z realizacji zadań.
2. Zespół ds. uzgodnień.
Zajmuje się sprawami zagospodarowaniem otoczenia dróg oraz udzielaniem zezwoleń na zajmowanie pasa drogowego i lokalizowani w nim urządzeń i obiektów nie związanych z potrzebami ruchu.
3. Sekcja budowy dróg i mostów.
Zajmuje się planowaniem, przygotowaniem procesu inwestycyjnego, prowadzeniem spraw związanych z budową, przebudową dróg i obiektów mostowych. Prowadzi i nadzoruje procedury związane z udzielaniem zamówień publicznych.
4. Sekcja utrzymania dróg i mostów
Zajmuje się planowaniem, przygotowaniem do realizacji zadań utrzymaniowych na drogach i obiektach mostowych, prowadzeniem spraw bieżących związanych z utrzymaniem letnim i zimowym. Realizuje zadania związane z inżynierią i organizacją ruchu drogowego oraz pełnieniem nadzorów inwestorskich.
więcej
5. Obwód Drogowy.
Zajmuje się prowadzeniem działań utrzymaniowych i interwencyjnych na drogach i obiektach mostowych, ochroną i kontrolą bieżącą stanu dróg.
ZASADY, TRYB ROZPATRYWANIA I ZAŁATWIANIA
SKARG I WNIOSKÓW
SKARG I WNIOSKÓW
- Dyrektor i pracownicy ZDP przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy jednostki.
- Skargi i wnioski wpływające do ZDP podlegają zarejestrowaniu w dzienniku korespondencji i rejestrze skarg i wniosków.
- Merytoryczne rozpatrywanie skarg i wniosków należy do rzeczowo właściwej komórki ze względu na przedmiot wniesionej sprawy.
- Odpowiedzi na skargi i wnioski podpisuje Dyrektor lub Zastępca Dyrektora.
- Komórki, które opracowują odpowiedzi na skargi lub wnioski na piśmie minimum w dwóch egzemplarzach. Jeden po podpisaniu pozostaje w komórce.
- Skargi i wnioski nie wymagające postępowania wyjaśniającego powinny być rozpatrywane i załatwiane niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu 14 dni – pozostałe w terminie jednego miesiąca od daty wpływu.
- Odpowiedź negatywna na skargi musi zawierać uzasadnienie.