Menu kontekstowe
- Roboty w pasie drogowym:
– etap projektowania
– etap wykonawstwa - Umieszczanie w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanej z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego (tzw. urządzenie obce).
- Umieszczanie w pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego:
– etap projektowania
– etap wykonawstwa
– etap zajęcia pasa drogowego przez wybudowany obiekt - Umieszczanie reklam.
- Umieszczanie materiałów wyborczych.
- Zajęcie pasa drogowego na prawach wyłączności w celach innych niż wymienione w pkt 1-5:
a) sezonowe punkty handlowe i usługowe,
b) ogródki gastronomiczne,
c) stanowisko postojowe zastrzeżone P-20 „koperta”,
d) inne niż wymienione wyżej (np. składowanie materiałów, stoiska informacyjne, itp.). - Awarie.
- Uzgadnianie lokalizacji obiektów budowlanych na terenach przyległych do pasa drogowego.
- Zjazdy indywidualne i publiczne.
– etap projektowania,
– etap wykonawstwa z wnioskami do pobrania - Projekt organizacji ruchu na czas robót.
Reklama – umieszczone w polu widzenia użytkownika drogi tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe w rozumieniu art. 2 pkt 16b i 16c ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a także każdy inny nośnik informacji wizualnej, wraz z jej elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, niebędący znakiem drogowym, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, ustawionym przez gminę znakiem informującym o obiektach zlokalizowanych przy drodze, w tym obiektach użyteczności publicznej, znakiem informującym o formie ochrony zabytków lub tablicą informacyjną o nazwie formy ochrony przyrody w rozumieniu art. 115 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
Tablica reklamowa (w myśl ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym) – to przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, o płaskiej powierzchni służącej ekspozycji reklamy, w szczególności baner reklamowy, reklamę naklejaną na okna budynków i reklamy umieszczane na rusztowaniu, ogrodzeniu lub wyposażeniu placu budowy, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem.
Urządzenie reklamowe (w myśl ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym) – to przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, inny niż tablica reklamowa, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem.
- Informacje ogólne.
Zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg, wymaga odpłatnego zezwolenia wydawanego w drodze decyzji administracyjnej przez zarząd dróg. Uzyskanie zezwolenia, poza innymi przypadkami, dotyczy umieszczenia w pasie drogowym reklam. Opłata za zajęcie pasa drogowego ustalana jest jako iloczyn liczby metrów kwadratowych powierzchni pasa drogowego zajętego przez powierzchnię reklamy, liczby dni zajmowania pasa drogowego i stawki opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego. Do niniejszej opłaty dolicza się opłatę z tytułu zajęcia pasa drogowego, które występuje podczas czynności umieszczenia i usunięcia reklamy z pasa drogowego. Opłatę tą ustala się jako iloczyn liczby metrów kwadratowych zajętej powierzchni pasa drogowego, liczby dni zajmowania pasa drogowego i stawki opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego. Wszystkie niezbędne informacje do uzyskania zezwolenia wnioskodawca umieszcza na jednym wniosku.
Zabrania się umieszczania reklam w pasie drogowym:
- imitujących znaki i sygnały drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- poza obszarem zabudowanym, z wyłączeniem parkingów i miejsc obsługi podróżnych.
Przy ustaleniu i analizie warunków lokalizacji reklamy zastosowanie mają niżej wymienione wytyczne:
- odległość reklamy od:
- skrzyżowania nie może być mniejsza niż 25 m
- przejścia dla pieszych (w obu kierunkach) nie może być mniejsza niż 10 m
- przedniej strony znaku drogowego – jeżeli zostałby on zasłonięty – nie może być mniejsza niż 10 m
- słupka oznaczającego przystanek (w obu kierunkach) nie może być mniejsza niż 15 m
- krawędzi zjazdu nie może być mniejsza niż 5 m
- krawędzi jezdni nie może być mniejsza niż 1,5 m i nie może ona ograniczać skrajni chodnika
- kolejnej reklamy nie może być mniejsza niż 10 m
- wysokość umieszczenia reklam bezpośrednio przy chodniku lub ścieżce rowerowej nie może być mniejsza niż 2,2 m (wysokość mierzona od chodnika/ścieżki rowerowej do dolnej krawędzi reklamy),
- zabrania się lokalizowania reklam na całej długości pasa wyłączenia lub włączenia oraz na całej długości zatoki autobusowej,
- zabrania się lokalizowania reklam na skrzyżowaniach dróg, zjazdach lub dojazdach, na całej długości pasa wyłączenia lub włączenia oraz na całej długości zatoki autobusowej, łukach poziomych i pionowych, mostach, sygnalizacjach świetlnych, barierach ochronnych, tablicach prowadzących lub w ich pobliżu, na konstrukcjach znaków drogowych, na słupach, na których umieszczone są znaki drogowe.
- Podmiot uprawniony do składania wniosku: inwestor lub pełnomocnik działający w imieniu i na rzecz inwestora.
- Wymagane dokumenty:
- wniosek >> pobierz
- oryginał aktualnej mapy sytuacyjno – wysokościowej w skali 1:500 lub 1:1000 pasa drogowego obejmujący obszar, w którym planowane jest umieszczenie reklamy, z zaznaczeniem np. kolorem zielonym granic pasa drogowego i zapisem o treści „granice pasa drogowego” umieszczonym obok zaznaczenia lub w stworzonej legendzie wraz z zaznaczeniem proponowanej lokalizacji reklamy z podaniem jej wymiarów.
- pisemna zgoda właściciela obiektu lub zarządcy (np. słupa, latarni, budynku, wiaty przystankowej, itp.) na zamocowanie reklamy do obiektu,
- pełnomocnictwo w oryginale lub notarialnie poświadczony odpis pełnomocnictwa, upoważniające do występowania w imieniu i na rzecz inwestora,
- opłata skarbowa w wysokości 17,00 zł od każdego złożonego pełnomocnictwa,
- na żądanie organu, inne niezbędne dokumenty, które przyczynią się do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego i tym samym trafnego rozpatrzenia sprawy.
- Miejsce składania dokumentów:
Wniosek w sprawie uzyskania zezwolenia należy złożyć w Zarządzie Dróg Powiatowych w Giżycku, 11-500 Giżycko ul. Węgorzewska 4; w dniach od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 15:00.
- Rozpoznanie wniosku:
Poszczególne sprawy rozpatrywane są w poniższych terminach, przy czym dany termin zostanie zachowany wyłącznie, gdy wniosek spełnia wszystkie wymogi formalne:
- sprawy nie wymagające postępowania wyjaśniającego lub uzupełniającego rozpatrywane są niezwłocznie, tj. w terminie do 14 dni,
- sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego, nie później niż w ciągu miesiąca,
- sprawy szczególnie skomplikowane, nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku.
Do powyższych terminów, nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu rozpatrującego sprawę.
- Rozstrzygnięcie sprawy:
Rozstrzygnięcie sprawy następuje w drodze decyzji administracyjnej, która określa w szczególności:
- imię i nazwisko oraz adres lub nazwę i siedzibę podmiotu występującego o zajęcie pasa drogowego,
- cel zajęcia pasa drogowego,
- powierzchnię zajmowanego pasa drogowego,
- okres zajęcia pasa drogowego,
- wysokość opłaty za zajęcie pasa drogowego oraz sposób jej uiszczenia,
- warunki przywrócenia pasa drogowego do poprzedniego stanu użyteczności.
- Tryb odwoławczy:
Od decyzji przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Zarządu Dróg Powiatowych w Giżycku, w terminie 14 dni od doręczenia.
- Podstawa prawna:
- a) ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r., 460 ze zm.),
- b) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (Dz. U. Nr 140, poz. 1481 ze zm.),
- c) ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: U. z 2013 r. poz. 267 ze zm.),
- d) rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 5 września 2013 r. w sprawie organizacji i trybu prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (Dz. U. 2013 r. poz. 1183),
- e) ustawa z dnia 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie (tekst jedn.: Dz. U. 2014 r. poz. 164 ze zm.),
- f) ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn.: Dz. U. 2015 r. poz. 783 ze zm.).